5 tips om jouw impact zichtbaar te maken

12 augustus 2021

Als je als onderneming impact first bent, dan is het natuurlijk van groot belang – en een uitdaging - om die impact in kaart te brengen. Maar als je dat eenmaal gedaan hebt, wil je natuurlijk ook de resultaten aan anderen laten zien. We geven je graag 5 tips om jouw impact zichtbaar te maken.

1.      Maak je rapportage persoonlijk

Een impactrapportage bevat veel informatie die weliswaar inhoudelijk interessant is, maar vaak ook wat droog: feiten en cijfers, een samenvatting van je verandertheorie, een verantwoording van je meetmethode, et cetera. Dat kan best wat persoonlijker gemaakt worden: denk aan mooie foto’s en illustraties, maar bijvoorbeeld ook citaten of korte profielen van personen die baat hebben bij jouw activiteiten. Heb je mensen vanuit een kwetsbare positie aan een baan geholpen? Dan zegt het zóveel meer als een van hen in je rapportage zelf aan het woord komt!

2.      Verwerk je belangrijkste resultaten in een infographic

Een uitgebreide rapportage is van belang, maar niet iedereen heeft de zin of tijd om die te lezen. Vat daarom je belangrijkste resultaten overzichtelijk samen in een infographic. Hiermee bied je genoeg aan degenen die alleen de basisinformatie willen weten. Heeft iemand behoefte aan meer uitleg over de cijfers? Verwijs dan naar de complete rapportage. Overigens kan ook een infographic best één of twee persoonlijke citaten gebruiken.

3.      Deel je impact zoveel mogelijk

Je impact is het belangrijkste resultaat van je onderneming, waar je als het goed is trots op bent. Wees dus niet te bescheiden en deel je resultaten zoveel mogelijk. Zet je infographic en rapportage op sociale media en prominent op je website, maar laat het daar niet bij. Stuur ze ook actief zelf op naar je stakeholders: die werken namelijk meestal met je samen omdát je impact maakt, dus je mag er echt wel van uitgaan dat ze benieuwd zijn naar je resultaten. Vergeet trouwens niet dat ook de Code Sociale Ondernemingen zo’n stakeholder is – sterker nog, we delen maar wat graag jouw resultaten met de rest van onze achterban!

4.      Druk een versie af

We vergeten het in het digitale tijdperk wel eens, maar niet alles hoeft via e-mail te gebeuren. Soms is het prettiger om iets in handen te hebben. Druk daarom ook een aantal exemplaren van je rapportage en infographic af. Het is altijd prettig om mooi verzorgde documenten aan belangrijke stakeholders te kunnen geven en al helemaal als het gaat om potentieel nieuwe samenwerkingen. Je laat zo zien dat je jouw impact serieus neemt en er trots op bent. Houd hierbij wel rekening met de negatieve impact op het milieu, dus zorg voor duurzaam drukwerk en laat niet meer exemplaren maken dan nodig is.

5.      Durf je kwetsbaar op te stellen

Niemand is perfect, ook jouw sociale onderneming niet. En dat is helemaal niet erg. Schroom daarom ook niet om te laten zien waar je nog kúnt of zelfs móét verbeteren. Transparantie is een kernprincipe van de Code; trap dus niet in de val om het perfecte plaatje te willen presenteren, maar durf je kwetsbaar op te stellen en ook te benoemen wat níét goed gaat. Dit geeft een menselijk gezicht aan je onderneming en de positieve impact die je realiseert wordt er alleen maar geloofwaardiger van.

Heb jij nog bruikbare tips over manieren waarop je collega-ondernemingen hun impact uit kunnen dragen? Ze zijn van harte welkom! Stuur een mailtje naar marijt@codesocialeondernemingen.nl, dan delen we graag je inzichten.

Voorbeeld van een 1-pager van Fraenck

Contact
Cabralstraat 1
  1057 CD Amsterdam
  Route
info@codesocialeondernemingen.nl

KvK nummer: 73405183

Privacy statement

Disclaimer

Blijf op de hoogte.
Ontvang de nieuwsbrief!

Dit formulier wordt niet ondersteund door Internet Explorer.