Amerikaanse CEO's herdefiniëren hun werkwijze:

maatschappelijke waardecreatie belangrijker dan aandeelhouders

23 augustus 2019

Het belang van stakeholders boven shareholders

Het was groot nieuws de afgelopen week: 181 Amerikaanse CEO's stappen af van het shareholder first-principe en committeren zich eraan zich te laten leiden door het belang van álle stakeholders: medewerkers, klanten, leveranciers, de gemeenschap, het milieu en de aandeelhouders. Hiermee zetten zij een nieuwe standaard voor ondernemerschap met een focus op een goede relatie met werknemers en de omgeving. 

Rapportage over maatschappelijke impact wordt belangrijker

En dan dat andere nieuws: steeds meer bedrijven denken na over hoe zij net zo serieus kunnen rapporteren over hun maatschappelijke impact als over hun financiële impact. In sommige gevallen omdat ze het zelf willen weten, maar ook omdat klanten en aandeelhouders deze behoefte hebben: 'bedrijven worden er hard op afgerekend als blijkt dat ze iets doen wat schadelijk is voor de maatschappij'. Deze positieve beweging maakt des te meer duidelijk: ondernemingen die investeren in mensen en hun omgeving hebben de toekomst.

Sociaal ondernemers hebben hierin relevante ervaring

Sociaal ondernemers gedragen zich vanuit de kern 'impact first'. Maatschappelijke doelstellingen en het belang van stakeholders staan voorop. Daarmee hebben sociaal ondernemers relevante ervaring voor andere ondernemers die een grotere maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen.

Ondernemers van Nederland: volg dit voorbeeld

De Code zet 'impact first' ondernemers in Nederland op de kaart en werkt toe naar een grotere zichtbaarheid van deze groep. Daarmee kunnen we finance first ondernemers uitnodigen: kijk naar hoe sociaal ondernemers hun beleid inrichten, hun missie veilig stellen, hun impact meten. De grote mate van transparantie van sociaal ondernemers in het Register, stellen je in staat grondig te kijken naar al deze aspecten. Wil je meer weten: ga het gesprek aan, sociaal ondernemers vertellen je graag meer over hoe zij werken. Leer ervan, laat je inspireren, bekijk of er onderdelen zijn die passen in je eigen bedrijfsvoering. Je hoeft niet 'impact first' te zijn om een positieve bijdrage te kunnen leveren. Door relevante ervaring te gebruiken en het gesprek met elkaar aan te gaan, kunnen we de transitie naar een sociale en duurzame economie versnellen.  

Contact
Vredenburg 40
  3511 BD Utrecht
  Route
info@codesocialeondernemingen.nl

KvK nummer: 73405183

Privacy statement

Disclaimer

Blijf op de hoogte.
Ontvang de nieuwsbrief!

Dit formulier wordt niet ondersteund door Internet Explorer.