De Review Board – Even voorstellen | Judith Schmitz

Door: Jonneke van den Berg, stagiaire bij Team Code                                 

11 maart 2019

De Review Board beoordeelt of sociale ondernemingen toegelaten worden tot het Register Sociale Ondernemingen en bestaat uit 9 leden. Maar wie zijn die leden? Wat doen ze?
Jonneke van den Berg, stagiaire bij Team Code, ging op pad en ontmoette Judith Schmitz. Dit is het eerste interview in een reeks, waarbij we de mensen die betrokken zijn bij de Code Sociale Ondernemingen één voor één voorstellen.

Mijn eerste vraag is natuurlijk: wie ben jij? Wat doe je, en hoe heb jij het sociaal ondernemen leren kennen? 

Laten we dan even terug gaan naar het “begin”. Ik heb economie gestudeerd en ben daarna bij PricewaterhouseCoopers gaan werken. Omdat mijn interesse altijd al uit ging naar meer sociale thema’s zoals ontwikkelingssamenwerking maakte ik binnen PricewaterhouseCoopers een switch naar International Development waar ik veel mooie projecten heb mogen doen in onder andere Kenia, Peru en Afghanistan. Toen besefte ik: dit is wat ik écht leuk vind! Zo ben ik daarna bij het Liliane Fonds terecht gekomen waar ik meer dan tien jaar met heel veel plezier onderdeel uitmaakte van het Management Team.

Intussen zag ik om mij heen steeds meer sociaal ondernemers ‘oppoppen’. Dit zette me aan het denken over de mogelijkheden van het maken van impact. Veel mensen willen meer of andere dingen doen dan alleen geld geven. Zo zijn veel mensen bereid andere keuzes te maken om op deze manier mee te doen aan het creëren van positieve impact. Tot mijn grote verbazing merkte ik echter dat het nog best lastig is om de producten van sociaal ondernemers makkelijk te vinden terwijl er zoveel prachtige producten zijn!

Dat is de reden waarom ik mijn baan heb opgezegd en ohmygood ,ook een sociale onderneming, ben gestart. Het betreft een online platform (met eigen giftcard) waar sociale ondernemingen een podium krijgen om hun producten aan te bieden. Hiermee hoop ik te bereiken dat ze zichtbaarder worden en daarmee nog meer impact kunnen maken.

Consumenten zijn er aan toe, dat weet ik zeker, maar we moeten het ze makkelijker maken en daarnaast moet het duidelijk zijn. Wat verstaan we nu precies onder sociaal ondernemen?

Zo maakte ik kennis met de Code Sociale Ondernemingen en ben ik lid geworden van de Review Board. Ik vind het erg leuk om mijn ervaring in te zetten om bij te dragen aan datgene wat nodig is om sociaal ondernemen te stimuleren. Want dat is de toekomst.

Wat is volgens jou het belang van de Code?

Ik denk dat het belangrijk is dat je kunt laten zien wat je impact is en waarom je dan een echte sociaal ondernemer bent. Je ziet nu dat consumenten nog niet zo erg doorvragen. Dat ze het allang mooi vinden dat sommige ondernemingen bezig zijn met impact maken. Ik denk echter dat dat op een gegeven moment wel gaat komen. Dan is het goed dat er iets is waarmee je kan laten zien dat je een echte sociale ondernemer bent.

Wat is jouw beeld van de toekomst van de Code Sociale Ondernemingen?

Ik hoop dat het sociaal ondernemers stimuleert hun impact beter zichtbaar te maken en natuurlijk vooral dat ze door opname in het Register Sociale Ondernemingen de legitimiteit krijgen waadoor ze kunnen opschalen en daardoor nog meer impact kunnen maken. Ik denk dat het belangrijk is dat er iets gaat ontstaan waarmee je kan laten zien: ik ben een echte sociale onderneming.

Contact
Cabralstraat 1
  1057 CD Amsterdam
  Route
info@codesocialeondernemingen.nl

KvK nummer: 73405183

Privacy statement

Disclaimer

Blijf op de hoogte.
Ontvang de nieuwsbrief!

Dit formulier wordt niet ondersteund door Internet Explorer.