De weg van klimbos naar impact first onderneming – David Balhuizen over Fun Forest

26 juni 2020

Recent werd Fun Forest toegelaten tot het Register Sociale Ondernemingen. ‘Forest Chief’ David Balhuizen ziet dit als de afsluiter van een hoofdstuk waarin Fun Forest is toegegroeid naar ‘missie eerst’-ondernemen. We spraken David over de weg hiernaartoe en de succesformule van een goede balans tussen maatschappelijke impact en bedrijfseconomische waarde.

Als Forest Chief ben ik verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in onze vier klimbossen. Hier maken mensen verbinding met elkaar en met de natuur, ze klimmen in bomen en gaan een echt avontuur aan met elkaar. Plezier staat op de eerste plaats, maar bij Fun Forest doen we nog veel meer. We creëren banen voor jonge mensen die een afstand ervaren tot de arbeidsmarkt. Een belangrijk onderdeel in het succes van onze impact, is de verbinding tussen de reguliere medewerkers en trajectmedewerkers; de trajectmedewerkers gaan echt op in het team en ze leren van elkaar. Mijn passie ligt bij groei, zowel financieel als sociaal, ik geloof enorm in het verlenen van een goede belevenis die automatisch impact levert. Door je te richten op de groei van je markt, creëer je impact in het bedienen van de vraag.

Een kans om te leren tussen de bomen

Ernst-Jan Swarte en Fieke Swarte-Roozen hebben Fun Forest opgericht vanuit de wens een klimbos te starten: een buitensport bedrijf hoog in de bomen. Fieke zag als onderwijskundige al snel dat er tussen de bomen een mooie kans lag voor mensen die buiten het onderwijs vielen. Die missie is expliciet geworden met de oprichting van de stichting Fun Forest Foundation in 2016, waarbij er toentertijd vooral banen werden gecreëerd in onze horeca, de Boss Kitchens.

Ik startte in 2017 met de specifieke opdracht om deze missie centraal te stellen en het bedrijf als social enterprise verder te laten groeien. Voor mij werd het al snel duidelijk dat alles in het verlengde moest liggen van het klimbos, ook het merendeel van de banen. Mensen kennen ons van het klimmen, dus daarom zijn we met onze trajectmedewerkers ook het park in gegaan; daar zit onze kracht.

Samengroeien van het team

Omdat we niet zijn gestart als social enterprise, keurig theory of change eerst en dan eens een kaartje verkopen, moesten wij gaandeweg heel veel leren. Geen netwerk in het sociale domein, de gemeenten of het UWV kenden ons niet. Daarom was het in het begin moeilijk om mensen uit de doelgroep aan te trekken. We namen iedereen aan en vaak op betaalde contracten; pas later leerden we het landschap van subsidies en arbeidsparticipatie goed kennen, niet makkelijk.

Ook hebben we veel tijd gestoken in de ontwikkeling van de begeleiding en opleiding van ons team. Iedereen die van oudsher bij ons was, had als focus om een fun, veilig en goedlopend klimpark te runnen. Het expliciet maken van de missie bracht een cultuurverandering voor het bestaande team. We hebben echt de tijd en moeite genomen om te zorgen dat de hele organisatie meeging in de visie; we hebben allemaal nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen.

De missie eerst nog even ‘onder de pet’

In die eerste 3 jaar hebben we weinig gecommuniceerd over onze missie: we moesten ons zelfvertrouwen ontwikkelen. Ik wilde dat we onze beoogde impact eerst aan onszelf konden bewijzen. In 2017 creëerden we 17 leerwerkplekken, dat vond ik nog niet zo indrukwekkend. In 2019 was dat gegroeid naar 53 leerwerkplekken. Dat was het betere werk en gaf ons het zelfvertrouwen om met de rest van de wereld te delen wat er bij Fun Forest gebeurt.

Overigens zie ik onze aanvankelijk lage percentage - van 15% naar inmiddels 27% van onze uren die worden ingevuld door mensen met een arbeidsbeperking – inmiddels misschien juist wel als een kracht. Veel van het impactmodel zit bij ons in het bij elkaar brengen van jonge mensen die samen op de werkvloer staan; die balans is bepalend voor het succes. De Code Sociale Ondernemingen is voor mij een afsluiter van dit eerste hoofdstuk: we zijn nu echt en erkend ‘missie eerst’.

Aanmelding bij de Code dwong ons tot serieuze beslissingen

Onze visie-omschrijving schoot soms alle kanten uit: de ene keer ging het over kinderen buiten laten sporten of gezond bewegen, een andere keer over natuurbehoud of arbeidsparticipatie. Het proces van aanmelding bij de Code heeft ons gedwongen om die visie en missie duidelijk te omschrijven. We moesten één duidelijk verhaal gaan vertellen. Verbinding - voor kinderen en families, voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, als een inclusief team - door avontuur, dát werd onze samenvatting. Dit was een hele belangrijke eerste stap.

Maar met een visie ben je er nog niet: we stelden een Theory of Change op als uitwerking daarvan, waar eerder nooit een goede aanleiding voor was. En als derde grootste verandering hebben we statutair vastgelegd dat we impact first zijn, zo houden we een impactreserve in onze winstuitkering. Dat zijn waarschijnlijk de drie belangrijkste, serieuze beslissingen geweest, die je niet zo snel neemt als je het proces van de Code niet doorloopt. Daarmee ligt het goed vast en kun je door naar de uitvoering.

Het willen deelnemen aan de Code was voor mij eigenlijk heel persoonlijk. Ik wilde de kans aangrijpen om onze missie te bestendigen. De keuzes die we hebben gemaakt tijdens het doorlopen van dat pad, maakt dat ik Fun Forest nog meer als een volwaardige sociale onderneming ervaar.

Meerwaarde van impact first naar consumenten en stakeholders

Wij zijn een typische B2C brand en hebben ervoor gekozen om onze impact (nog) niet centraal te stellen in ons verhaal naar gasten. De hoofdboodschap is: wij bieden een belevenis, een avontuur tussen de bomen; en dat zal altijd de hoofdboodschap blijven. In eerste instantie kopen mensen ook Tony’s omdat het lekkere, dikke, grote chocoladerepen zijn met gekke smaakjes. De tweede ‘laag’ is de positieve maatschappelijke impact die je maakt. Als je gasten dat ontdekken, creëert het loyaliteit en bevestigt het hun goede keuze.

Het ondertekenen van de Code creëert geloofwaardigheid bij je vele stakeholders, zoals fondsen en gemeenten: je vastberadenheid wordt door hen extra gewaardeerd. Al lang worden wij bijgestaan door fantastische partners als Stichting Doen en de Rabobank Foundation. Dat wij deze stap maakten was ook voor hen een bevestiging van hun keuze ons te steunen. Hopelijk, als de Code groeit en de maatschappij weer z’n draai vindt na Covid-19, kunnen we met de Code meer gaan betekenen in het zakelijke segment. Bedrijfsuitjes zullen ons bedrijfsmodel verduurzamen en meer banen scheppen.

Het belang van een framework voor sociaal ondernemerschap

Als het verhaal gaat over missie-gerelateerd ondernemen, zal de gemiddelde consument niet heel kritisch zijn. Meestal vertrouwen we degene die een boodschap uitzendt, áls we al de tijd nemen om deze tot ons door te laten dringen. Als de sociale sector echter serieus wil groeien, door het leveren van social return aan consument en grote inkopers, is het belangrijk dat er een duidelijker kader is. Een sociale onderneming ben je niet zomaar, er moeten voor iedereen herkenbare criteria zijn om een organisatie zo te mogen benoemen.

Een zekere mate van exclusiviteit in die zin, omdat je als impact first organisatie keuzes maakt die in je ondernemerschap ook als extra last gezien kunnen worden. Het opzetten van een missie gedreven onderneming kost meer tijd, moeite en geld. Je hebt altijd te maken met een extra dimensie, je sociale streven en de uitvoer daarvan. Als het gaat over het zaken doen met andere stakeholders, zoals gemeenten, corporates en financiers, is het belangrijk dat sociale ondernemingen meer er- en herkend worden voor het creëren van impact.

De purpose economy kan nog ontzettend groeien

Als mensen denken aan sociaal ondernemerschap, denken ze misschien aan een handje vol namen, de sector moet echt nog groeien. Het moet makkelijk zijn om je geld uit te geven bij een bedrijf dat iets terugdoet voor de maatschappij; er moet voldoende keuze zijn en vooral in veel verschillende sectoren. Fairphone is te gek, maar waarom geen fair koffiezetapparaat of broodrooster?

Stel dat bijvoorbeeld PwC besluit al hun interne behoeften sociaal in te kopen; dat zou een enorme kans zijn. Maar de sector moet groeien om aan die vraag te voldoen . Er ligt dus ook een enorme potentie bij ‘gewone’ bedrijven die zich kunnen omvormen naar sociaal of maatschappelijk inclusievere bedrijven. Men moet voorbij aan de gedachte dat MVO een badge is en niet een bedrijfsmodel; daar valt qua schaal veel impact te halen.

De balans tussen impact en bedrijfseconomische waarde

De discussie over kosten en baten gaat normaliter over het optimaliseren van het resultaat. Als je daar purpose aan toevoegt, wordt elke discussie interessanter. Het lijkt een investering, maar mensen de kans op een carrière geven, creëert waarde in onze cultuur. Dat zien we terug in de gastwaardering en uiteindelijk in de bedrijfseconomische groei. Kortom, om maatschappelijke waarde te creëren laat je soms wat resultaat liggen, vaak op de korte termijn. Op den duur rendeert dit in plezier, maatschappelijke relevantie, zingeving en nog veel meer – allemaal waarden die ooit ook echt economisch gemeten zullen worden. 

Wanneer een sociale missie onderdeel wordt van je product en cultuur, dan gaat het zich terugverdienen; het bestendigt je organisatie. Als je motief puur en alleen zit op winstmaximalisatie is dat uiteindelijk een verliezend model. Samen groeien naar meer waarde en onderweg plezier maken – dat draagt op zoveel manieren bij!

 

David Balhuizen, Forest Chief bij Fun Forest:  Ik startte in 2017 met de specifieke opdracht om het bedrijf als social enterprise verder te laten groeien."

"Ernst-Jan Swarte en Fieke Swarte-Roozen hebben Fun Forest opgericht vanuit de wens een klimbos te starten. Fieke zag als onderwijskundige al snel dat er tussen de bomen een mooie kans lag voor mensen die buiten het onderwijs vielen.​​​​"

"Veel van het impactmodel zit bij ons in het bij elkaar brengen van jonge mensen die samen op de werkvloer staan; die balans is bepalend voor het succes. ​"

"Verbinding - voor kinderen en families, voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, als een inclusief team - door avontuur, dát werd onze samenvatting."

"De hoofdboodschap is: wij bieden een belevenis, een avontuur tussen de bomen. De tweede ‘laag’ is de positieve maatschappelijke impact die je maakt." 

Wil je meer weten over de wijze waarop Fun Forest invulling geeft aan haar sociaal ondernemerschap en de principes van de Code Sociale Ondernemingen? Bekijk dan haar pagina in het Register Sociale Ondernemingen of lees hier haar Impact Report

Contact
Vredenburg 40
  3511 BD Utrecht
  Route
info@codesocialeondernemingen.nl

KvK nummer: 73405183

Privacy statement

Disclaimer

Blijf op de hoogte.
Ontvang de nieuwsbrief!

Dit formulier wordt niet ondersteund door Internet Explorer.