Maak kennis met ons bestuur: Judith Schmitz

2 september 2021

Judith Schmitz is oprichtster van Ohmygood, een platform voor sociale ondernemingen. Al in 2018 werd ze lid van de Review Board van de Code Sociale Ondernemingen, maar onlangs maakte ze de overstap naar het bestuur. Tijd om haar (opnieuw) voor te stellen!

“Toen ik lid werd van de Review Board van de Code Sociale Ondernemingen, waren we vooral aan pionieren: Gaat het werken met de criteria die we hebben opgesteld? Welke lat hanteren we? Waar blijkt die uit? Sinds kort ben ik overgestapt naar het bestuur en is de Review Board onderdeel van mijn portefeuille. We willen de toelatingsprocedure verder stroomlijnen.”

“Daarin zijn we aan het evalueren, bijstellen en aan het leren - onder andere met het CBF, de toezichthouder op goede doelen. Ik wil bereiken dat we het zó soepel doen, dat we de ambities die we hebben ook waar kunnen maken en dat die geen belemmerende factor zijn. Want sociaal ondernemers versterken gaat hand in hand met toelatingsprocedure.”

“Ondernemers zijn hartstikke hard bezig hun business te runnen. Het is lastig het financiële beleid op te schrijven en de governance-structuur is vrij ingewikkeld: hoe borg je nou de impact first-gedachte? Ze hebben niet altijd de ruimte of de achtergrond om op deze onderdelen te bedenken hoe ze die aan moeten pakken. Dan lopen ze vast in het toelatingsproces. Hartstikke jammer, zeker als iedereen aan alles ziet dat het wel echt om sociale ondernemers gaat die er met die impact first-gedachte in zitten.”

Good governance en maatschappelijke impact

“Zelf heb ik acht jaar bij PwC gewerkt, waar ik veel ervaring heb opgedaan met het belang van good governance en het toetsen van de criteria die daarvoor van belang zijn. Na zes jaar kwam ik erachter dat er binnen PwC een business unit was die zich richtte op het adviseren, controleren en ondersteunen van maatschappelijke organisaties. Dat was echt wat voor mij, want al van kleins af aan had ik interesse om me maatschappelijk in te zetten. Ik heb me daar twee jaar als een vis in het water gevoeld.”

“PwC heeft me veel gebracht, maar toen wilde ik onderdeel zijn van een organisatie die zelf maatschappelijke impact maakt. Ik ben overgestapt naar het Liliane Fonds, dat zich richt op kinderen met een beperking in ontwikkelingslanden. Hier heb ik elf jaar lang met heel veel plezier in het managementteam gezeten.”

“Ondertussen zag ik steeds meer sociale ondernemers oppoppen die mooi bezig waren om op allerlei gebieden impact te maken en die dat combineerden met een goed product. Daarbij waren het ook organisaties met een eigen verdienmodel, zodat ze niet meer afhankelijk waren van subsidies of donaties. Maar wat me verbaasde, was dat ik ze nog niet kende – en anderen die ik ernaar vroeg ook niet.”

Zichtbaarheid

“Ik dacht: er moet een platform komen. Daar heb ik naar gezocht, maar het was er niet. Zo’n zes jaar geleden, tijdens een rondje hardlopen, kreeg ik het idee voor Ohmygood. Dit is een platform waarmee ik wil bereiken dat sociale ondernemers beter zichtbaar zijn en gevonden worden, vooral door consumenten: meer bezoekers naar hun webshops, zodat ze op kunnen schalen en meer impact kunnen maken. Een belangrijk middel daarbij is de giftcard die ik aan het platform heb gekoppeld. Deze is te besteden bij sociale ondernemingen die bij Ohmygood zijn aangesloten. Ik verkoop de giftcard aan bedrijven, die ‘m als relatiegeschenk cadeau doen.”

“De aangesloten ondernemingen zijn impact first en daar bevraag ik ze op. Ik stimuleer ze ook om verdere stappen te zetten. Uiteindelijk gaat het erom ze verder te helpen: in eerste instantie door de omzet te vergroten om op te kunnen schalen, maar ook om het op andere vlakken beter te gaan doen en uit te dragen dat het werkelijk sociale ondernemingen zijn.”

“Daar ligt ook een andere uitdaging voor de Code: de toegevoegde waarde ervan heel helder krijgen, zodat het voor een sociale onderneming echt een no brainer wordt om zich aan te sluiten. Want met elkaar maak je makkelijker een punt richting bedrijven, politiek, wie dan ook. Ook om dit te realiseren moet de toelating soepel verlopen. Het is mooi dat PwC hierbij al een rol speelt om sociaal ondernemers niet alleen te screenen, maar ook te begeleiden. Daar maak ik me, samen met mijn medebestuurslid Pjotr Anthoni, hard voor.”

“Want dat is misschien wel mijn belangrijkste drijfveer: met elkaar sociale ondernemingen beter op de kaart zetten.”

Contact
Cabralstraat 1
  1057 CD Amsterdam
  Route
info@codesocialeondernemingen.nl

KvK nummer: 73405183

Privacy statement

Disclaimer

Blijf op de hoogte.
Ontvang de nieuwsbrief!

Dit formulier wordt niet ondersteund door Internet Explorer.