Hulpmiddelen

Op deze pagina delen we hulpmiddelen die sociaal ondernemers kunnen gebruiken om de vijf principes van de Code in de praktijk toe te passen.

Iedere onderneming is uniek en maakt zijn eigen keuzes en afwegingen. Onderstaande documenten en handleidingen zijn uitdrukkelijk niet bedoeld als een voorschrift, maar als een handreiking om sociaal ondernemers op weg te helpen in het invullen van sociaal ondernemerschap, het opzetten van een ontwikkelagenda en de aanmelding voor de Code.

Algemeen: Handvat en Register Sociale Ondernemingen met praktijkvoorbeelden

Het Handvat bevat voorbeelden van hoe ondernemingen de principes van de Code praktisch uitwerken. Het is bedoeld ter inspiratie en wil voorkomen dat elke onderneming het wiel opnieuw moet uitvinden. Meer voorbeelden van sociale ondernemingen die de principes in de praktijk toepassen vind je in het Register.

Principe 1: Impactdoelstellingen opstellen in het strategisch plan

Het strategisch plan is een aangepaste vorm van een ondernemersplan, waarbij de nadruk ligt op de organisatie en de beoogde impact. Deze inhoudsopgave geeft een leidraad voor  welke informatie je in het strategisch plan kunt verwerken.

 
Principe 1: Modelstatuten BV met borging van de maatschappelijke missie

Deze modelstatuten voor een besloten vennootschap beschrijven diverse mogelijkheden om de impact van de onderneming te borgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitgeven van een prioriteitsaandeel of het opnemen van een impactreserve.

 

Principe 1: Impact meten met Het Impactpad

Het Impactpad is een handleiding waarmee ondernemers kunnen groeien in het meten van impact. De handleiding doorloopt vijf niveaus van het meetproces, van het expliciet maken van de impactdoelstellingen tot het werken aan volledig inzicht en stevigere onderbouwing. 

 
Principe 2: Stakeholderparticipatie - informeel en formeel

Als sociale onderneming heb je een missie en wil je zoveel mogelijk impact maken. Het kennen en betrekken van je stakeholders is daarbij essentieel. Je kunt stakeholders betrekken via de informele en de formele weg. Dit hulpmiddel bestaat uit een stappenplan voor informele stakeholderparticipatie en de verschillende manieren om stakeholders formeel te integreren in je bedrijfsstructuur.

 
Principe 2: Template voor de stakeholderanalyse en -dialoog

De sociale onderneming brengt in kaart wie de relevante stakeholders zijn in het licht van de missie. Vervolgens gaat de onderneming een constante stakeholderdialoog aan. Dit template is een manier om de stakeholders in kaart te brengen, de stakeholderdialoog vast te leggen en hier communicatie-uitingen aan te koppelen. Kijk hier voor enkele mooie voorbeelden van de stakeholderanalyse.

 
Principe 3: Vormgeven van een zorgvuldig afgewogen financieel beleid

Principe 3 vraagt van de onderneming dat zij de maatschappelijke missie borgt in haar financieel beleid. Mogelijke manieren om dit te doen zijn (1) een beperking op uitkeringen aan aandeelhouders en (2) een gematigd beloningsbeleid. Deze tool helpt sociale ondernemingen met het vormgeven van een afgewogen financieel beleid.

 

Principe 5: Transparantie op de website

Voor deelname aan de Code is het van belang om een actief informatiebeleid te voeren waarbij maximale openheid het uitgangspunt is. Op de website maak je duidelijk hoe jouw sociale onderneming invulling geeft aan de missie, wat de gerealiseerde impact is en hoe de financiering van de onderneming in elkaar steekt. Dit document helpt om het transparantie-principe toe te passen binnen de sociale onderneming.

Contact
Cabralstraat 1
  1057 CD Amsterdam
  Route
088 505 4352
info@codesocialeondernemingen.nl

 

KvK nummer: 73405183

Privacy statement

Disclaimer

Blijf op de hoogte.
Ontvang de nieuwsbrief!

Dit formulier wordt niet ondersteund door Internet Explorer.